Kanontur på Det Gule Rev

27-07-2002 07:00:00
Af: Jimmy Pajbjerg

Skagen Havfiskerklub har haft en kanon god tur med Mølboen på Det Gule Rev. Følgende beretning er fra SHK's hjemmeside, og skrevet af Carsten Vestergaard.Nu var tiden inde, dagen var kommet, ventetiden forbi, forberedelserne slut.Vi mødtes kl. 03.00 ved Shell på Højensvej. Vi, det var: Torben, Simon, Frits, Leo, Uffe, Jan, Mette, Lars, Carsten og Carsten. Senere mødtes vi med Kurt, John og Per ved rundkørslen i Brønderslev. Sammen kørte vi i kortege til Hanstholm - vi var der kl. 05.30Yellow Reef lå der, Bonito lå der, og MØLBOEN lå der. Mølboen virkede kæmpestor der ved siden af de to andre. Læsning af grejet begyndte - der var rigtig god plads til det.Efter den obligatoriske lodtrækning blev fortøjningerne smidt. Klokken var 06.00.Kort før vi nåede fiskepladsen fik vi en melding fra skipper: Der er ombord på Yellow Reef landet 2 målere - en på 20 kg og en på 22 kg. Det er ikke så mærkeligt, at dem der halvsov pludselig vågnede op. Kl. 08.30 susede vort grej de omtrent 45 m ned til hvor målerne gik og hyggede sig.John, der stod på hækken i styrbords side, virkede pludselig ikke stille og rolig som vanlig - han blev urolig. Ikke så sært, for på grejerne sad dagens første måler.Mette fik noget rigtig tungt på krogen, og de næste 10 - 15 min. var hårdt slid og rykkede synligt i Mettes spinkle krop. Med eller uden alle velmente gode råd fra os andre under fighten lykkedes det Mette at få sin første måler på dæk. Hun udbrød et kæmpe YEEEEESS - og syntes pludselig at Lars fortjente verdens største knuser.Pers fiskestang blev sat på sit livs prøvelse og det blev Per vist også. Per kogte - og stangen knagede - og vi andre måbede, da vi nede i vandet kunne ane omfanget af fiskens størrelse. To fangstkroge blev sat i kæmpefisken og to mand skulle der til for at løfte torsken til vejning - ikke så sært - for den vejede 27,5 kg !!!Det er ny klubrekord. Bents gamle rekord blev slået med ikke mindre end 10,7 kg - eller godt 63% - Tillykke Per.Torben tog med på revet uden nogensinde at have fanget en måler - og da han hoppede fra borde havde han fanget 3 målere, hvoraf den største vejede hele 27 imponerende kilo.Jan kom også på rekordlisten med en Brosme på 2,25 kg. Den første Brosme på vores rekordliste.Kurt, vores havtursleder, fangede også en måler, endda en med en større livvidde end ham selv - men dog kun det halve af hans vægt: 24 kg. Kurt tog kærligt torsken i sin favn som var den en baby - hvilket herligt syn.Inden vi rigtig blev mættet af fiskeriet tudede skipper i hornet som tegn til hjemtur mod havnen. På hjemturen blev vi nærmest båret af bølgerne - og fiskene blev renset og gjort grydeklare.På denne succesfulde fisketur blev der fanget 10 målere:27,5 kg - 27,0 kg - 24,0 kg - 18,0 kg - 16,0 kg - 14,0 kg - 13,0 kg - 11,5 kg - 11,0 kg - 10,5 kgKl 17.30 var vi klar til afgang mod Skagen. Man bliver sulten af sådan en havtur, så de fleste af os rastede ved et lille cafeteria - og vi var hjemme igen kl 20.30Vi kunne se tilbage på en herlig tur - med hyggeligt og behageligt samvær med ivrige lystfiskere.